< návrat zpět

Vozy Vsa

Když mi kolega Pepa asi před rokem řekl, že na mě chystá kulišárnu, ještě jsem netušil, co mě čeká. Pak mi přinesl čtyři stavebnice a dva postavené Vsa (později ještě přibyly dva sestavené vozy). Nevím přesně, kdy stavebnice vznikla, ale bude to jistě tak čtvrt století. Ve velikosti TT ale tento typ nikdo další nevyrábí, takže tato stavebnice je jediná možnost, pokud chcete mít tento, pro ČSD tak typický vůz, na svém kolejišti.

Broušení a tmelení vozů

Asi největším problémem stavebnice je použitý plast, který se při opracování loupe a štípe, takže občas bylo třeba tmelit. Stavbu jsem začal obroušením a začištěním všech dílů, zvlášť bylo třeba zabrousit horní hranu bočních a čelních stěn jinak by horní hrana nebyla vodorovně, ale šikmo. Na vnitřní stranu bočnic jsem rytím naznačil dveře.

Stavba podlahy

Následovalo nalepení spodních výztuh podvozků a nalepení držáků podvozků. Podlahu jsem vyrobil z olověného plechu o síle 0.5 mm a z pásků plastruct jsem naznačil výsypné klapky. Olověný plech dodá vozům správnou váhu, takže mohou jezdit i prázdné a není nutné je dovažovat nákladem. Čelníky jsem nahradil profilem evergreen a jelikož polovina vozů byla plánována s brzdařskou budkou, čtyři vozy jsem na jedné straně prodloužil o 5 mm.

Tvorba táhel a výztuh

Dalším krokem byla výroba táhla ovládání klapek na spodní straně bočnic z kytarové struny 0.16, pod ní jsem ještě vyrobil oka z mosazného drátu 0.3 mm. Na čelní stěny vozu jsem nalepil madla z měděného drátku 0.2 mm. Nejdřív jsem zkoušel stříbrný drátek stejné tloušťky, ale ten je poměrně tvrdý a špatně se ohýbá. Vnější svislé výztuhy bočních stěn jsem prodloužil pomocí profilu evergreen. Na vnější stěny bočnic jsem doplnil panty dveří z kousků drátu. Lept nahradil původní schránku na přechodky a vylepšil i vzhled čelníků. Ovládání čelní výklopné stěny je vyrobeno ze struny a kousků profilů plastruct. Původní díly brzdového válce a vzduchojemu jsem nepoužil a brzdové ústrojí, včetně přestavovače brzd, jsem vyrobil z mosazných drátků, hliníkových plíšků a profilů plastruct.

Stavba přestavku s brzdící budkou

Brzdařské plošiny jsou z krablovaného plechu stejně jako stupačky. Budky jsou z leptu, doplněna je tyč ruční brzdy. Klika ruční brzdy je spájená z mosazného drátu, zábradlí z mosazného drátku 0,3 mm je doplněno kouskem plastu, naznačující závěsku na koncové odrazky. Původní podvozky vypadají celkem dobře, stačilo doplnit mosazná ložiska a nahradit plastová dvojkolí za kovová. Při usazování kinematik jsem ale zjistil, že je na ně málo místa, proto bylo třeba odstranit část konstrukce podvozku a upravit i kinematiky. Nakonec se tam vešly.

Vozy v základním nástřiku

Docela pracná byla poslední operace před lakováním a tou byla výroba pák k ovládání jednotlivých výsypných klapek z měděného drátku 0.2 mm. Po odmaštění jsem vozy nastříkal základem Mr.surfacer 1000, abych sjednotil povrch. Před nástřikem samotné barvy jsem ještě udělal stínování černou barvou.

Nastříkané vozy

Odstín hnědočevené by měl odpovídat období sedmdesátých let, tedy by měl být blíž k červené. Doporučovaný odstín barvy lifecollor LC 66 vypadá sice ve vzorníku dobře, když jsem ji ale otevřel, přišla mi jako hnědočervená, odpovídající pozdějšímu období. Odstín jsem tedy namíchal z barev Revell SM331 a M37 v poměru 2:1 a myslím, že to vypadá docela dobře. Spodek vozů by měl být asi černý, ale vymaskovat jej, aby nedošlo k zástřikům, to by byl nadlidský úkol. Černě jsem proto nastříkal jen nárazníky.

Nanášení obtisků

Po nástřiku barvy následoval nástřik lesklým lakem a nanesení obtisků. Obtisky jsou původní ze stavebnice, Takže všechny vozy mají bohužel stejné sériové číslo. U dvou nebo třech vozů jsem pozměnil umístění drobných popisek, samozřejmě v rámci předpisů, aby nebyly všechny úplně stejné. Obtisky jsem usadil pomocí vodiček a zafixoval opět lesklým lakem.

Již napatinovaný vůz

Patinu jsem začal nátěrem celého vozu zředěnou olejovkou Umton umbra pálená, následovali oděrky jemným štětcem barvami Valejo 70.940 a 70.818, potom naznačení stop po stékání vody rozmýváním teček olejové barvy odstínů běloba zinková a siena přírodní. Nakonec jsem zesvětlil hrany metodou suchého štětce barvou Revell 89. Vnitřky vozů jsem natupoval stříbrnou barvou a poté natřel olejovkou 502 Abteilung odstín 130 dark mud, kterou jsem roztíral do ztracena i na boční stěny a místy doplnil o skvrny sieny pálené. Kontrasty barev jsem ztlumil nástřikem silně zředěnou barvou Agama N22M. Místy jsem ještě doplnil skvrnky prachových pigmentů Agama a celé to zafixoval matným lakem. Brzdové ústrojí jsem natřel hustou olejovkou siena pálená a do ještě vlhké barvy jsem natupoval prachový pigment Agama tmavá rez. Nakonec jsem spodní části vozů zaprášil silně zředěnou Revellkou 89. Podvozky jsem nastříkal matným lakem a zvýraznil jsem hrany suchým štětcem šedou barvou. Rezavým pigmentem Mig jsem zvýraznil brzdové špalky a pružnice a namazaná místa neředěnou olejovkou Umton kaselská hněď.

Dokončené vozy

Úplně na závěr jsem jeden z vozů doplnil o hanlivý nápis křídou a bylo hotovo. Celé to trvalo přes půl roku téměř každodenní práce, tak doufám, že se budou Pepovi, ale i vám všem ostatním líbit.