< návrat zpět

Ragulin T679.2001

Každý, kdo se zajímá o motorový provoz na ČSD, jistě slyšel o tom, že se počátkem sedmdesátých let minulého století na našich kolejích objevili dva motoroví obři, kteří rázem obdrželi primát jako naše nejvýkonnější lokomotivy s výkonem 2 200 koní. Jednalo se o sovětské stroje, které byly ve velkých sériích vyráběny především pro východoněmecký trh. V rámci tehdejší RVHP bylo určeno, že stroje nejvyšších výkonů budou dodávány výhradně z tehdejšího SSSR. Kromě NDR a naší republiky bylo také několik desítek dodáno i do Bulharska. Stroje určené pro ČSD pocházely z prvních výrobních sérií určených pro export. S maximální rychlostí 100 km/hod. a s absencí topného agregátu byly určeny pro nákladní vozbu. Dostaly označení T 679.2001 a T 679.2002 a začaly jezdit v plzeňském depu. Záhy se však dostaly do Brna, kde především na dvoukolejce do České Třebové odvedly největší kus práce. Nakonec však bylo rozhodnuto další tyto tahouny neobjednávat a místo nich pořídit méně výkonné, ale pro naše potřeby dostačující „sergeje“ řady T 679.1. Popisované stroje dostaly přezdívku po slavném sovětském obránci Ragulinovi a jezdily až do poloviny sedmdesátých let. Protože nikdo nechtěl kvůli atypičnosti provést jejich opravu, byly nakonec prodány do Bulharska, kde z nich složily jednu lokomotivu údajně jezdící dodnes.

Model tohoto typu byl v minulosti vyráběn ve zkráceném provedení v několika variantách, v nezkráceném provedení ho v posledních letech ho dodávala firma Roco, rovněž v mnoha barevných mutacích. Protože se nám naskytla výhodná koupě výběhového typu v barvách soukromého polského dopravce PCC, neotáleli jsme s nákupem. Model byl však od skutečného „Ragulina“ ČSD značně odlišný, ačkoli to na první pohled není patrné. I po přestavbě to ještě není úplně ono. Rozsah úprav je patrný z přiložené fotografie. Tyto zásahy zahrnovaly:

1. Odstranění ventilátorů chlazení EDB a provedení střešní nástavby

2. Zkrácení nástavby tlumiče výfuku

3. Přemístění výfuku na druhou stranu

4. Zaslepení pátého bočního okna a doplnění prolisů

5. Zaslepení otvorů pro některá madla na čelnících a výroba nových

6. Výrobu sněhových pluhů

7. Výrobu nových spřáhel

8. Odstranění písečníků na maskách podvozků a snímačů

9. Úpravu talířů nárazníků

10. Celkový lak podle dochovaných provozních fotografií

I když má model ještě mnoho nedostatků v porovnání se skutečným vzorem, jistě obohatí park našich vozidel reprezentujících období 70. let minulého století.

Přestavba lokomotivy

Hotová lokomotiva při první jízdě