Masarykův salon
Legendární salónní vůz prezidenta Masaryka jsem měl poprvé možnost spatřit při své návštěvě českovelenických dílen koncem 80. let, kdy byl ještě „uklizen“ před zraky veřejnosti mimo kolejovou síť. Následně se však podařilo realizovat jeho velkou opravu a od té doby se tento unikátní vůz účastnil řady akcí doma i v zahraničí jako např. v roce 2007, kdy se spolu s parními lokomotivami 498.022 a 475.179 dostal se zvláštním vlakem až do Švýcarska na oslavy Gotthardské dráhy nebo naopak v roce 2008, kdy se vůz dostal k nám, do Velkého Meziříčí, v rámci oslav města.
Jak známo, byl postaven v roce 1930 Ringhofferovými závody v Praze k 80. narozeninám T.G.M. a od té doby sloužil pro potřeby prezidentů republiky až do roku 1967, kdy došlo k jeho nahrazení vozy z německé výroby Bautzen. Po jeho znovuzprovoznění se v něm vezlo mnoho významných hostů včetně obou prezidentů Havla a Klause. O výjimečnosti vozu svědčí mimo jiné skutečnost, že to byl první celokovový vůz vyrobený u nás, poprvé vybavený pensylvánskými podvozky, určený pro rychlost do 140km/hod., vybavený nejmodernějším způsobem té doby.
Pro svou unikátnost a krásu jsem se rozhodl k jeho stavbě a již ve fázi shánění podkladů to nebylo vůbec jednoduché. Naštěstí pomohli pracovníci ŽOS České Velenice, velký znalec vozů ing. Mahel a samozřejmě velmi pomohlo mnoho fotografií skutečné předlohy. Nejprve jsem si narýsoval tvar bočnic, které nejsou osově souměrné, co se týče umístění oken. Ty jsem si spolu s čelníky nechal od pana Kubíčka vyleptat z mosazného plechu. Pensylvánské podvozky jsou plastové ze stavebnice pana Čambalíka a jako základ vozu posloužila destička kuprextitu. Na střechu jsem použil díl továrního vozu, který jsem broušením upravil do správného tvaru a délky. Před jejím definitivním usazením jsem skříň nastříkal příslušným odstínem tmavě modré a pomoci skalpelu naznačil linkování. Po zalakování jsem pomocí fólie zasklil okna, z papíru vyrobil záclonky a barevně upravil interiér vozu. Nechybí ani figurka pana prezidenta. Na samotné střeše je velké množství větračů, které jsou zhotoveny z papírových koleček mezi které je vlepena bužírka. Znázorněny jsou i spojovací pásky. Žebříky jsou z produkce firmy Dk-model, ostatní madla jsou z drátků příslušného průměru. Popisy vozu jsou pouze na rámu a jsou zhotoveny formou samolepky s černým podkladem. Státní znak je z leptu, okvětní lístky jsou z papíru. Vůz má i atypické nárazníky z plastové sady.
Základy modelu
Sestavená skříň s upravenou střechou zatím pouze zkusmo položenou
Nalakované bočnice zatím bez interiéru
Nalakovaná bočnice z druhé strany
Hotový model včetně pana prezidenta
Ve skutečném voze u „palubního deníku“