< návrat zpět

Albatros 498 106

S velkým očekáváním jsem před lety přijal zprávu, že firma Dk-model chystá do výroby stavebnici řady 556.0 na bázi BR 52 od firmy Tillig. Jakmile se objevila na trhu, ihned jsem se do ní pustil a dnes je „štokr“ dalším přírůstkem v našem klubu. Posléze jsem si uvědomil známý fakt, že tato lokomotiva má konstrukčně mnoho společného s jinou slavnou škodováckou konstrukcí - 498.1, známým „jedničkovým albatrosem“. Zmiňovat se o všech okolnostech provozu této řady je asi zbytečné, snad jen bych zmínil, že původně ani neměla vzniknout, ale díky zpoždění elektrifikace bylo třeba doplnit park rychlíkových strojů a na všech patnácti kusech byly aplikovány tehdy nejmodernější konstrukční prvky, zatímco v západních zemích už vývoj parních lokomotiv ustal ve prospěch moderních trakcí. To bylo také jedním z důvodů, že o tomto typu se hovoří v superlativech i rámci Evropy. Notoricky známou skutečností je i vytvoření československého rychlostního rekordu 162 km/hod bez zvláštních příprav, méně známou skutečností byla vyšší zjištěná pístní rychlost než u evropského rekordmana „Mallard“ z Anglie. Rozdíl byl tedy hlavně ve velikosti kol, který má náš albatros menší. Ačkoli jsem zvažoval postavit si jiné inventární číslo, nakonec přece jen zvítězila rekordmanka „stošestka“, kterou jsem se snažil modelovat do podoby, jak jsem ji poprvé spatřil v roce 1983.

Základ tvoří jednoduchý rám vyfrézovaný z mosazi do kterého jsem osadil dvojkolí z BR 23, jimž jsem musel ztenčit okolky, aby byl dodržel správný rozvor. Čelník a bloky válců jsou vybroušeny z moduritu, podpěra dýmnice je z plastových tabulek. Rozvod jsem si nechal vyleptat z plechu včetně závlaček. Ty jsem společně s upravenými špendlíky použil ke spojení jednotlivých tyčí rozvodu, zevnitř zapájel a zabrousil. Kotel ze štokra byl na dvou místech rozříznut a pomocí výplně epoxidového lepidla prodloužen do správné délky, stejně tak bylo upraveno topeniště a pec do odpovídajícího tvaru. Nový kotel se před usazením podařilo zaformovat a odlít pro případné další zájemce. Ze stavebnice 556.0 je samozřejmě použita budka, schůdky včetně čelních, které jsou naštěstí ve více kusech, takže je bylo možné nastavit. Albatros má totiž výše ochoz. Ten je nově vyroben z plechu, nahoře s vrstvou krablovaného, který Dk- model dodává jako samostatný univerzální doplněk. Od stejného výrobce jsem použil i kinematiku pro spojení s tendrem. Ten je využit ze stavebnice úplně celý. Pohon jsem řešil zakoupením nezbytných příslušných náhradních dílů z tendru BR 52 v prodejně v Sebnitz. Nárazníky jsou kovové od firmy Detail a upravené do půlkulata. Kompresor dodává jako stavebnici firma Hekttor. Přední běhouny jsou jako náhradní díl z BR 86, zadní je upravené loukoťové dvojkolí z elektrické lokomotivy. Řešení předního podvozku jsem převzal od továrních strojů pomocí upraveného šroubku, který zajišťuje uchycení k rámu a současně i natáčení do stran. Běhouny mají i své vlastní vypružení. I když jsem to původně neplánoval, osadil jsem model i funkčním osvětlením. Dostat SMD diodu do nejmenšího typu svítilny, který ČSD používaly nebyla žádná legrace, ale nakonec se to podařilo. V dálkovém reflektoru je běžná dioda žlutého světla.

I když práce trvaly s přestávkami zhruba rok, hotový model se snad bude líbit a rozšíří park parních lokomotiv našeho klubu.

Upravená dvojkolí usazená do mosazného rámu

Dokončený rozvod

Téměř hotový spodek lokomotivy

Stejná část po nalakování

Zkušební osazení kotle

Nalakovaný zavázaný kotel s budkou

Doplněné další části (ochozy, uši, popelník, armatury) se základem tendru

Nalakovaný tendr

Hotový model včetně funkčního osvětlení

Pohled z pravé strany